УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ОПИС ДОСВІДУ
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
комунального закладу
«Середня загальноосвітня школа №25
м. Дніпродзержинська»
Дніпродзержинської міської ради
Зміст
І. Введення
ІІ. Структурні компоненти виховної діяльності
1.
Орієнтаційно
- цільовий компонент:
o
головна
траєкторії в роботі над проектом.
2.
Гносеологічно
- аксіологічний компонент:
o
Мета;
o
Задачі.
3.
Організаційно-педагогічний
компонент:
o
матеріальний
аспект виховного простору;
o
педагогічний
аспект у виховного простору.
4.
Практично
- діяльнісний компонент:
o
колективні
форми роботи;
o
активні,
групові форми роботи;
o
індивідуальні
форми роботи.
5. Діагностико-результативний
компонент
6.Організаційно-педагогічна
модель системи
ІІІ. Висновки
Введення
Я щаслива людина, тому що кожного дня я з радістю іду на
роботу і з радістю повертаюсь додому. Кожного дня мене зустрічають Мої діти. І
в радості і в смутку. Колись, зовсім діточками, наляканими п’ятикласниками, я
зустріла їх на своєму шляху і відтоді й по сьогоднішній день триває наше
шкільне сумісне життя. Вже майже дорослі, але
назавжди залишаться моїми дітьми. Сьогодні вони 8-Б клас. Вже можна
говорити про певну історію.
Моя модель виховної роботи базується на принципах:
ü наступність - послідовність;
ü демократичність, але вимогливість;
ü систематичність;
ü змагальність;
ü зв'язок з життям;
Я, Костриця Олена Леонідівна, вчитель музичного
мистецтва, художньої культури, керівник вокального гуртка. Мій стаж роботи
вчителем музики складає 24 роки. Стаж роботи класним керівником – 8 років.
Головне призначення класного керівника, на мою думку,
- це максимальний розвиток кожної дитини, розкриття її потенційних талантів. Та
найголовніше, мабуть, виховання ЛЮДИНИ.
ІІ. Структурні компоненти виховної діяльності
1. Орієнтаційно - цільовий
компонент
Головна
траєкторія в роботі над проектом
Формування згуртованого колективу, в якому кожен учень
розкриє свій внутрішній потенціал, що сприятиме
вирішенню найважливіших аспектів ефективної соціалізації, особистісної зрілості
та життєвої компетентності дитини відповідно до творчих здібностей і
можливостей в умовах розбудови громадянського суспільства.
Історія української педагогіки відчуває благотворний
вплив поглядів А.С. Макаренка, який збагатив світову педагогіку вченням про
колектив.
У процесі соціалізації головне місце займає вміння
особистості контактувати і співпрацювати з іншими. Тому сьогодні зростає роль культури спілкування, взаємовідносин
особистості в колективі.
Антон Макаренко високо цінував роль вчителя в суспільстві, називав його «інженером
дитячих душ». Його крилаті фрази:
«Відповідальність перед дітьми – це відповідальність перед історією;
сьогоднішні діти – це завтрашня історія, завтрашнє майбутнє людства», стали для
мене головної траєкторією роботи.
2. Гносеологічно – аксіологічний компонент
Мета проекту: Виховання та
розвиток вільної, талановитої, інноваційної, фізично здорової особистості, збагаченої
науковими знаннями, яка готова до
творчої праці та моральної, етичної поведінки у суспільстві;
Головні задачі:
v Виховання
позитивних рис характеру: волі, чесності, самокритичності;
альтруїзму, поваги
до старших, взаємодопомоги, гідності, принциповості;
v Формування
загальнолюдських цінностей, норм етики і моралі;
v Виховання патріотизму,
поваги до держави, її законів;
v Підтримка і
розвиток лідерських якостей учнів;
v Виховання в
учнів усіх можливих естетичних аспектів засобами мистецтва;
v Формування
позитивного ставлення до здорового способу життя, фізичного
розвитку
кожного учня класу;
v Формування в учнів позитивної «Я-концепції», виховання
соціально-активної
інноваційної
особистості.
Етапи виховної системи класу:
Кожен навчальний рік
проходить ці етапи, оскільки діти зростають і, звичайно, змінюють свої погляди, по-іншому сприймають
життєві ситуації, змінюють
ставлення один до одного
відповідно до своїх вчинків.
Змінюється кількісний
склад учнів, відповідно, змінюється настрій, устрій колективу і знов постає питання згуртованості,
міжособистісних стосунків. Клас знову проходить етап становлення.
Та в глобальному сенсі,
етап становлення колективу, вважаю пройденим ще в початковій школі і тому, починаючи
з п’ятого класу, колектив активно функціонує, продовжуючи наступність у
навчанні і вихованні, знаходячи нові
форми, започатковуючи нові традиції. І величезна заслуга адміністрації закладу,
яка активно впроваджує принцип наступності, співпрацю початкової і базової
школи. Тож, клас займає важливу роль і місце у виховному просторі школи. Учні
активні, відповідальні, ініціативні, творчо обдаровані, є активними
учасниками усіх шкільних свят, концертів, олімпіад з різних предметів, міських
творчих конкурсів.
3. Організаційно-педагогічний компонент
Створення виховного простору
«Колектив, який здатен виховувати особистість, складається із особистостей».
Для мене це один з
найважливіших принципів виховання, який неможливо реалізувати без створення
виховного простору.
Виховний простір це і
середовище і духовний простір учня, педагогів, батьків, соціуму. Це простір
культури, що впливає на розвиток особистості. У ньому має бути представлений
весь спектр життєвих цінностей. Це простір соціальних, культурних, матеріальних
виборів особистості.
Матеріальний
аспект
Однією з умов
позитивного розвитку класного колективу є створення відповідного естетичного,
матеріально-технічного простору для
учнів. Як би я не «збагачувала» учнів і
не розповідала про високі матерії, в той час, коли вони знаходяться в
приміщенні, яке і фізично і морально застаріло – все марно. Тому що твердо переконана:
стіни також навчають. І створювати виховний простір потрібно зі створення
матеріальної бази для дітей. Тут, звичайно, не обійтись без тісної співпраці з батьками.
Педагогічний
аспект
§ Здатність враховувати у
комплексі всі зовнішні й внутрішні впливи на дитину
й одночасно творити
духовно-творче розвивальне середовище, нейтралізуючи негативні з них та
посилюючи позитивні впливи;
§ залучення дітей до
розв'язання суспільно значущих і особистісних життєвих
проблем, формування досвіду громадянської поведінки;
§ розвиток творчого
потенціалу всіх суб'єктів навчально-виховного процесу;
§ спонукання школярів до
самостійного розв'язання власних життєвих проблем
у нестабільному
суспільстві;
§ життєтворчість як
здатність забезпечити дитині можливість облаштувати
власне життя, творити
колективні та міжособистісні взаємини;
§ педагогічна культура
вчителів, невід'ємними особливостями якої є людяність,
інтелігентність,
толерантність, розуміння;
§ самореалізація дитини в
особистісній, професійній та соціальній сферах.
4. Практично - діяльнісний компонент
Форми та методи виховної роботи
Свою роботу будую спираючись на нормативно-правову базу:
ü Національну
стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року;
ü Програму
патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;
ü Концепцію
сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина»
ü Концепцію
громадянської освіти та виховання дітей і молоді в Україні;
ü Концепцію
національно-патріотичного виховання молоді.
Відповідно до науково-правової бази, у наслідок обміном інформацією з вчителем
початкових класів, рекомендаціями шкільного психолога, я
означила форми та методи виховної роботи.
Колективні форми:
ü
суспільно вагомі проекти: зустрічі з цікавими людьми, концерти, спортивні змагання;
Активні
та групові форми:
Я системно використовую принцип
змагальності. Працюючи на шкільній ділянці, готуючись до творчого звіту, чи
готуючи чаювання у класі обов’язково ставлю завдання перед кожною групою, а
потім, на класних зборах, аналізуємо результати
діяльності. Та головне, не перетворити аналіз в «розбір полетів». Про всі
невдачі дітей потрібно говорити на одинці, або ж говорити так, щоб учень, який
зробив помилку, зрозумів слова вчителя без наголосу на його особистості.
Індивідуальні форми:
бесіди, консультації, анкетування, зустрічі з батьками при розв’язуванні важких
життєвих ситуацій, спільні бесіди з вчителями-предметниками, шкільним
психологом, спілкування через соціальну мережу «ВКонтакте».
Розвиток
Інтернету зобов’язує класного керівника і самому стати його активним
учасником. Соціальна мережа – це, певною мірою, можливість дитини проявити
себе, можливість бути невимушеною, займатись тим, до чого прагне душа. Але
Інтернет має і величезний негативний вплив на підлітків. Тому ми, вчителі, маємо навчити
дітей культури інтернет-користувача. В цьому питанні я маю свою педагогічну
точку зору: часто використовую цікавинки зі сторінок учнів, ставлю в приклад
тих учнів, які мають своє, власне обличчя на сторінці соціальної мережі, обговорюю
тільки позитив учнів, але натякаю, які
моменти не є приємними. Намагаюсь бути
позитивним прикладом на сторінках соціальних мереж.
Своєю інструкцією
до дій вважаю Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів.
V. Діагностико-результативний компонент
Для
вивчення учнів , або їх ставлення до будь-яких питань використовую:
Ø спостереження;
Ø опитування;
Ø бесіди;
Ø анкетування.
Результатом
діяльності класного колективу є:
Ø
участь в конкурсах, олімпіадах, змаганнях, концертах;
Ø стосунки
в колективі та з іншими учнями школи,
відносини між класами;
Ø місце
класу в загальношкільному рейтингу.
Для моніторингу рівня
згуртованості, вихованості класного колективу, аналізу доцільності використання
тих чи інших методів і форм роботи кожен навчальний рік починається з Аналізу
класного колективу, а в кінці семестру (року) проводиться Аналіз роботи
класного колективу, що фіксується в ЩОДЕННИКУ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА.
Кожен рік, члени шкільного
самоврядування «ДАРУС» підводять рейтинг класів. Наш клас систематично займає 1-2 місце. Це
дуже потужний чинник з формування громадської
активності дітей.
VI. Структурно-функціональна чи організаційно-педагогічна
модель системи
Велику
роль у розвитку особистості відіграє
створення такої моделі виховної
системи класу, в якій кожен учасник навчально-виховного процесу має можливість
реалізувати свої здібності і таланти, знайти своє місце в соціумі.
Від розвитку інноваційної
особистості → через формування згуртованого колективу → до становлення Громадянина-Патріота.
Тому
я бачу модель своєї виховної системи так:
Я ОСОБИСТІСТЬ - МИ КОЛЕКТИВ
|
ЦЕ МОЯ ШКОЛА, ТУТ МОЄ МІСТО
|
МОЯ КРАЇНА – УКРАЇНА
|
Я ГРОМАДЯНИН
|
ІІІ. Висновки.
Проаналізувавши
методи, форми роботи, спираючись на результати навчально-виховної діяльності,
вважаю свій досвід позитивним, тому що:
Ø є
певний результат роботи на даному етапі
становлення класного колективу;
Ø відсутні
конфліктні ситуації, як серед учнів, так і серед батьків;
Ø клас
відіграє важливу роль в житті школи;
Але на цьому робота не закінчується і
проблемних питань не стає менше. Головним чинником результативності роботи
колективу мають стати результати, які
учні отримають в 9-му і 11 класах, їх подальший
розвиток і адаптація у дорослому житті. А робота класного керівника не має закінчитися з закінченням учнями
школи. Класний керівник має бути порадником і наставником ще на певний період становлення особистості.
Комментариев нет:
Отправить комментарий